poniedziałek, 15 lutego 2016

Umberto Eco o pięknie



Wczoraj obchodzony był dzień zakochanych (no właśnie, świętowałyście go w jakiś szczególny sposób?). Kojarzą się z nim czerwone róże, małe serduszka, zabawne wierszyki, miłość. A miłość zwykle jest piękna. I na blogu dzisiaj, nawiązując niejako do walentynek, miłości i tego co nas zachwyca, o pięknie właśnie. 

recenzja

recenzja książki

recenzja

Czym jest piękno? Pytanie to stawia sobie Umberto Eco, jeden z najpopularniejszych współczesnych pisarzy i filozofów włoskich, w Historii piękna, a odpowiedzi na nie poszukuje, analizując i porównując koncepcje piękna, wypracowane na przestrzeni epok.

«„Piękno” – a wraz z nim „wdzięczny” i „ładny”, „wzniosły”, „cudowny” i „pyszny”, i tym podobne wyrażenia – to przymiotnik, którego często używamy, wskazując, że coś nam się podoba» – tak, ten wybitny eseista, zaczyna swoje rozważania, a chwilę później dodaje: „(…) piękno nie było nigdy niczym niezmiennym i absolutnym, ale przybierało różne oblicza, stosownie do okresu historycznego i danego kraju: i to nie tylko, jeśli chodzi o piękno fizyczne (mężczyzny, kobiety, pejzażu), ale także, jeśli chodzi o piękno Boga, świętych czy idei…”.

Eco, z charakterystyczną dla siebie lekkością, bada zmieniające się pojęcie piękna, a swoje wnioski ilustruje licznymi przykładami zaczerpniętymi ze sztuki, literatury i filozofii. W znamienity sposób oddają one klimat poszczególnych okresów i dają wyobrażenie o tym, co dla ówczesnych jawiło się jako piękne i rozbudzało w nich pragnienie. Historia piękna to fascynująca wędrówka po zmieniających się gustach i upodobaniach, którą rozpoczyna  analiza harmonijnego piękna antycznego, a kończy refleksja nad komercyjnym wykorzystaniem tego, co uważane za piękne współcześnie. Wniosek, jaki się przy tym nasuwa jest jednoznaczny: kanony piękna nie tylko zmieniały się nieustannie, ale działo się to jednocześnie. Niejednokrotnie w obrębie jednej epoki historycznej współistniały różnorodne koncepcje, które się wzajemnie ścierały lub uzupełniały. „Wystarczy sobie wyobrazić , w jakie osłupienie popadły człowiek z przyszłego tysiąclecia, który odkryłby nagle obraz Picassa i opis pięknej kobiety z powieści o miłości tej samej epoki” – zauważa włoski filozof.

Książce, mimo że bogato ilustrowana jest reprodukcjami stu arcydzieł wszechczasów, daleko do encyklopedii sztuki. Obrazy służą autorowi do pokazania procesu zmiany i zróżnicowania pojęcia piękna w kolejnych stuleciach. Podobną rolę w rozważaniach Eco odgrywają liczne przykłady z europejskich dzieł literackich, fragmenty traktatów filozoficznych i poezja, uzupełniona o nadzwyczaj ciekawe przemyślenia autora. Wszystko to służy odkrywaniu definicji piękna, uwzględniającemu zróżnicowane jego pojmowanie, i szukaniu pewnych cech stałych, obecnych ciągle, niezależnie od aktualnej mody.

Historia piękna Umberto Eco, to historia piękna pojmowanego w sposób szeroki, niemalże całościowy – od piękna fizycznego kobiet i mężczyzn, po piękno natury, zwierząt gwiazd, matematycznych proporcji, Boga i idei. Wędrówka po zmianach koncepcji piękna następujących po sobie wieków jest zatem fascynującą i pouczającą przygodą, zarówno estetyczną, jak i intelektualną, która pozwala lepiej zrozumieć wielopłaszczyznowość zachodniej kultury.    


umberto eco historia piekna

umberto eco historia piekna

umberto eco historia piekna


umberto eco historia piekna


umberto eco historia piekna

umberto eco historia piekna

umberto eco historia piekna
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz